HTML

Új rendszabály

A blog.hu úgy döntött, hogy innentől kezdve „Ebben a blogban csak belépett felhasználók kommentezhetnek”. Nos, nemcsak ebben a blogban, hanem az összesben, amit ők üzemeltetnek. Ez nem az én döntésem volt, nem tiltottam ki senkit, készen kaptam a szabályt. Sajnálom, mert így belterjessé vált a dolog, csak az itt blogolókkal szólhatunk egymáshoz. Állítólag biztonsági szempontokat vettek figyelembe. Persze, bárki, bármilyen néven és címen lehet felhasználó, regisztrálhat egy nicket (akár naponta másikat) és akkortól szabad a pálya. Csakhogy az emberek többsége nem szeret bíbelődni. Összegezve: én kérek elnézést!

akció-reakció

Címkék

Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Bencze Imre: Édes, Ékes Apanyelvünk

2007.12.10. 05:45 rokica

Kezdjük tán a "jó" szóval: tárgyesetben "jót",
ámde "tó"-ból "tavat" lesz, nem pediglen "tót".

 

Egyes számban "kő" a kő, többes számban "kövek",
nőnek "nők" a többese, helytelen a "növek".

 

Többesben a tő nem "tők", szabatosan "tövek",
amint hogy a cső nem "csők", magyar földön "csövek".

 

 Anyós kérdé: van két vőm, ezek talán "vövek"?
Azt se' tudom, mi a "cö"? Egyes számú cövek?

 

Csók - ha adják - százával jő, ez benne a jó;
hogyha netán egy puszit kapsz, annak neve "csó"?

 

Bablevesed lehet sós, némely vinkó savas,
nem lehet az utca hós, magyarul csak havas.

 

Miskolcon ám Debrecenben, Győrött, Pécsett, Szegeden;
amíg mindezt megtanulod, beleőszülsz, idegen.

 

Agysebész, ki agyat műt otthon ír egy művet.
Tűt használ a műtéthez, nem pediglen tűvet.
Munka után füvet nyír, véletlen se fűvet.

 

Vágy fűti a műtősnőt. A műtőt a fűtő.
Nyáron nyír a tüzelő, télen nyárral fűt ő.

 

Több szélhámost lefüleltek, erre sokan felfüleltek,
kik a népet felültették... mindnyájukat leültették.

 

Foglár fogán fog-lyuk van, nosza, tömni fogjuk!
Eközben a fogházból megszökhet a foglyuk.
Elröppenhet foglyuk is, hacsak meg nem fogjuk.

 

Főmérnöknek fő a feje - vagy talán a fője?
Öt perc múlva jő a neje, s elájul a nője.

 

Százados a bakák iránt szeretetet tettetett,
reggelenként kávéjukba rút szereket tetetett.

 

Helyes-kedves helység Bonyhád, hol a konyhád helyiség.
Nemekből vagy igenekből született a nemiség?

 

Mekkában egy kába ürge Kába Kőbe lövet,
országának nevében a követ, követ követ.

 

Morcos úr a hivatalnok, beszél hideg 's ridegen,
néha játszik nem sajátján, csak idegen idegen.

 

Szeginé a terítőjét, szavát részeg Szegi szegi,
asszonyának előbb kedvét, majd pedig a nyakát szegi.

 

Elvált asszony nyögve nyeli a keserű pirulát:
mit válasszon? A Fiatot, fiát vagy a fiúját?

 

Ingyen strandra lányok mentek, előítélettől mentek,
estefelé arra mentek, én már fuldoklókat mentek.

 

Eldöntöttem: megnősülök. Fogadok két feleséget.
Megtanultam: két fél alkot és garantál egészséget.

 

Harminc nyarat megértem,
mint a dinnye megértem,
anyósomat megértem...
én a pénzem megértem.

 

Hibamentes mentő vagyok.
Szőke Tisza mentén mentem:
díszmagyarom vízbe esett,
díszes mentém menten mentem.

 

Szövőgyárban kelmét szőnek: fent is lent meg lent is lent.
Kikent kifent késköszörűs lent is fent meg fent is fent.
Ha a kocka újfent fordul fent a lent és lent a fent.

 

Hajmáskéren pultok körül körözött egy körözött,
hajma lapult kosarában meg egy tasak kőrözött.

 

Fölvágós a középhátvéd, három csatárt fölvágott,
hát belőle vajon mi lesz: fasírt-é vagy fölvágott?

 

Díjbirkózó győzött tussal,
nevét írják vörös tussal,
lezuhanyzott meleg tussal,
prímás várja forró tussal.

 

Határidőt szabott Áron: árat venne szabott áron.
Átvág áron, hat határon, kitartásod meghat, Áron.

 

Felment, fölment, tejfel, tejföl; ne is folytasd, barátom:
első lett az ángyom lánya a fölemás korláton.

 

Földmérő küzd öllel, árral;
árhivatal szökő árral,
ármentő a szökőárral,
suszter inas bökőárral.

 

Magyarország olyan ország hol a nemes nemtelen,
lábasodnak nincsen lába, aki szemes: szemtelen.
A csinos néha csintalan, szarvatlan a szarvas,
magos lehet magtalan, s farkatlan a farkas.
Daru száll a darujára, s lesz a darus darvas.

 

Rágcsáló a mérget eszi, engem esz a méreg.
Gerinces, vagy rovar netán a toportyánféreg?

 

Egyesben a vakondokok "vakond" avagy "vakondok".
Hasonlóképp helyes lesz a "kanon" meg a "kanonok"?

 

Nemileg vagy némileg? - gyakori a gikszer.
"Kedves ege-segedre" - köszönt a svéd mixer.

 

Arab diák magolja: tevéd, tévéd, téved;
merjél mérni mértékkel: mertek, merték, mértek.

 

Pisti így szól: kimosta anyukám a kádat!
Viszonzásul kimossa majd anyukád a kámat?

 

Óvodások ragoznak: enyém, enyéd, enyé;
nem tudják, hogy helyesen: tiém, tiéd, tié.

 

A magyar nyelv - azt hiszem, meggyőztelek Barátom -
külön-leges-legszebb nyelv kerek e nagy világon!

16 komment

Címkék: vers humor bencze imre

A bejegyzés trackback címe:

https://rokica.blog.hu/api/trackback/id/tr54258696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sünibaba · http://dosszie.blog.hu 2007.12.11. 09:14:08

Zseniális ez a versike! Rendkívüli érzéked van hozzá, h felleld az ilyen mókás írásokat.
Egyébként az elte btk-n még sok minden mást is vizsgálnak, pl. borneveket, ez utóbbit személyesen én követtem el:) Az igazi bölcsész világfájdalom helyett a nyelvi játékokban lel örömet:)

sünibaba 2007.12.11. 09:21:37

Én itt 2 perccel ezelőtt látam 2 kommentet az enyémen kívül. Az egyik a bölcsészes, a másik a bakelitlemezes. Most meg semmi. Ajaj, lehet. h velem van a baj...?

rokica · http://www.rokica.blog.hu 2007.12.11. 09:49:31

Fogalmam sincs, mi történhetett. Sajnos én nem láttam egyiket sem.
Én eddig úgy tudtam, rajtam kívül csak a blogszolgáltató tud belenyúlni az oldalamba. VALAKI ITT MODERÁLGAT A HÁTAM MÖGÖTT??????
Kérem, ne tegye!

Betűszedő 2007.12.13. 04:14:40

Ilyen verseket olvasva mindig elgyönyörködöm anyanyelvünk gazdag játékosságában, sokszínűségében. Éppen ezért nem értem, miért használnak újabban olyan sok angol szót magyar nyelvkörnyezetben sokszor magyar helyesírással, magyar toldalékokkal ellátva. Meg tudja valaki magyarázni, hogy miért jobb, ha valakinek feelingje van, relaxál és lúzer?
Mi lesz veled Ékes, Édes Apanyelv?

rokica · http://rokica.blog.hu/ 2007.12.13. 07:04:43

Én is nagyon mérges vagyok amiatt, hogy nálunk ekkora divat lett az idegen kifejezések majmolása. Mintha ezzel többek, jobbak lennénk. Pedig ezek helyett őriznénk azt, ami szép és érdekessé, különlegessé teszi a nyelvünket.
Itthon megszűntek az éjjel-nappali kisboltok, van helyettük nicht & day non-stop. A magyar hölgyek többsége shoppingolni jár a cityben lévő plázákba, ahol alkalmasint megvásárolja a dark power compactját, a power perls mosóporát, vagy a disinfectjét, esetleg mindezt color gélben. Kerülhet a kosarába még pl. masiv effective szaniter tisztító is. Ha azonban nincs kedve autózni, mindezt beszerezheti a webshopokban is, hiszen a különböző workshopok elég prezentációval szolgálnak. Persze, minderre csak akkor jut ideje, ha éppen nem meetingen ül és már a banking plastic cardján is elvégezték a megfelelő tarnzakciókat, vagy van elég creditje. Ha elfáradt, élete párja biztosan elviszi őt egy long weekendre valamelyik welness hotelbe és ameddig élvezi a spa jótékony relaxáló hatását, addig ő maga beül egy pubba – és még sorolhatnám.

Bencze Imre 2008.01.03. 21:01:18

Kedves Rokica! Köszönöm,hogy kisded munkámat föl-
vette honlapjára.A sok átírásból adódó néhány hi-
buska:Főmérnöknek fő a feje (nem fáj);Szőke Tisza
mentén mentem (nem partján);lent a fent és fent a
lent(ezt Sinkovits is eltévesztette,de benn hagy-
ták);Átvág áron (azaz árvízen)s nem Áron.
De ezek csupán apró,tavaszi szeplők.
Boldog uj esztendőt kívánok : Bencze Imre

rokica · http://rokica.blog.hu/ 2008.01.04. 18:43:02

Drága Bencze úr!

El sem tudja képzelni, milyen örömteli meglepetés Ön a számomra.
Ezt a munkáját nehogy „kisdedként” merje ám nevezni, mert menten a Dunának megyek. A Humorfesztivál után apukám bakelit lemezéről annakidején számtalanszor meghallgattam – és bizton állítom – azóta sem volt szerencsém hasonlóan sziporkázó humorhoz, olyanhoz (ilyenhez), amin szívből, könnycsordulásig tudok kacagni, akárhányszor is hallgatom, vagy olvasom újra és újra. Egyszerűen megunhatatlan és szerintem ZSENIÁLIS!
Részemre megtisztelés, hogy szóra méltat és nem haragszik azért, mert feltettem a blogomra.
Már ifjabb koromban kíváncsivá tett, hogy milyen ember lehet vajon Ön, akinek ennyi humor, ennyi nyelvi finomság és érzékenység adatott meg? Hozzá(m)szólásából is láthatom, jó volt a megérzésem, Ön egy kitűnő elme!
Még egyszer nagyon köszönöm, hogy amikor búnak ereszteném a fejem, mindig – ismeretlenül is – megvigasztal és felderít!

***
Természetesen az ejtett hibákat azonnal korrigálom, hogy az utókor (vagy aki erre a blogra téved) már igazi, hibátlan valójában olvashassa az írását.

Bencze Imre 2008.01.20. 14:17:38

Kedves Rokica ! Ha van hozzá ideje,türelme és
érdeklődése,kérem olvassa el Maya blogján a jan.
20-i bejegyzést.Ott olvasható az Ékes,édes apa-
nyelvünk (2).Ha netán megtetszett,átmentheti a
saját honlapjára.Jó szórakozást !
Üdvözlettel : Bencze Imre

Főnix Hangja 2008.08.04. 09:13:23

Kedves Bencze Imre!
Szeretném hozzájárulását kérni,hogy az "Ékes,édes apanyelvünk" c. írását beszerkeszthessem a Főnix Hnagja c. amatőr irodalmi lapunkba.
Tisztelettel... -I.M.-

rokica · http://www.rokica.blog.hu 2008.08.04. 10:30:11

Kedves Főnix Hangja!

Megkeresését továbbítottam Bencze Imre úrhoz.

Üdvözlettel:
rókica

Bencze Imre 2008.08.04. 10:32:48

Kedves Rókica! Természetesen hozzájárulok.Hol lesz
olvasható?( Tegnap jelent meg ismét a Vasárnapi
Hírek című lapban.A hálón is megtalálható.Az aug.
3-iki számban.)Jó munkát,jó nyaralást! B.Imre

Főnix Hangja 2008.08.06. 21:32:34

Ez, egy negyedévente megjelenő amatőr irodalmi lap, ahol "nem képzett irodalmárok mutatják meg lelküknek egy-egy kicsiny darabkáját"!
Ha postacímet kapok a fenti email-címre, a lap egy példányát szívesen továbbítom.
Tisztelettel.... -IM- (szerkesztő)

rokica · http://rokica.blog.hu/ 2008.08.08. 18:25:23

Kedves Bencze Imre úr!

A nyilvánosan közölt címét levettem és elküldtem Főnix Hangja e-mailjére.

Üdv:
rókica

ébenczet 2009.04.29. 08:36:54

Download AntivirusPlus for FREE now! Check you computer now!!! /pages/forum/topic.jsp?messageID=30025536#message30025536

Édes, ékes apanyelvünk
/pages/forum/topic.jsp?messageID=30696109#message30696109

Édes, ékes apanyelvünk 2.
/pages/forum/topic.jsp?messageID=30696227#message30696227 Imre

ébenczet 2009.04.29. 08:40:46

Your computer is running slower than normal, maybe it is infected with Viruses, Adware or Spyware. Check you computer now!!!30025536

ébenczet 2009.04.29. 08:43:02

Download AntivirusPlus for FREE now! Check you computer now!!!p://myreallyty.com/su/in.cgi?18">Check you computer now!!!30025536
süti beállítások módosítása