Eldönthetetlen, hogy a városfejlődés kényszeríti-e ki az infrastrukturális rendszerek fejlesztését vagy e rendszerek fejlődése következtében alakulnak-e át a városok. Egy biztos: az infrastrukturális fejlesztésekhez kötődnek a legnagyobb építési beruházások (autópálya, vasút, közműhálózat, repülőtér). Hol az építész szerepe mindebben ma Magyarországon és külföldön? Sokszor úgy tűnik, az infrastrukturális beruházások feltartóztathatatlan erővel rendelkeznek; városok, városrészek alakulnak át egy gyakran kiismerhetetlen erő következtében. Mit jelent mindez az építészet szempontjából? Milyen az infrastrukturális beruházások építészete itthon és külföldön? Infrastrukturális fejlesztésekre a következő hat évben Magyarországon mintegy 1700 milliárd forint hívható le EU-s támogatásként. A közlekedési rendszerek (vasút, úthálózat, városi közlekedés) nagy fejlődés előtt állnak. Hogy alakul e rendszerekhez kötődő építészet? Fel vagyunk-e erre készülve szakmai, adminisztrációs és minőségi szempontból? Hogyan alakul és alakult mindez külföldön?
(Infra 2008)
A fentiekről szólt a pénteki Városi infrastruktúra és építészeti szimpózium előadássorozata, amelynek a délutánra eső részére volt szerencsém eljutni. Egyebek között jó pár lelkes, fiatal építésszel találkoztam, akik kezébe helyezte a város új arculatának megálmodását és kivitelezését.
A konferencia másnapján (szombaton) lehetőségem nyílt megtekinteni egy általam kiválasztott metróállomás építését. A tétényi úti objektumba látogattam le, ahol Brückner Dóra, a Palatium Stúdió Kft. egyik – számomra megdöbbentően – fiatal, szimpatikus építésze kalauzolta kis csoportunkat és válaszolt a kérdéseinkre.
A létesítmény igen látványos, a környezetbe illeszkedő és optimális helykihasználású lesz. Megálmodásánál odafigyeltek mindenre, ami korunkban fontos lehet. Nemcsak a technika kap nagy szerepet, de a természet adta lehetőségek is, például azzal, hogy napkeltétől napnyugtáig természetes fény biztosítsa a megvilágítást az állomás területén.
"TÉTÉNYI ÚT" metróállomás - építészek: PALATIUM Stúdió Kft. - Erő Zoltán, Csapó Balázs, Varga Péter István, Brückner Dóra, Antal Máté, Kosztolányi Zsolt
A projektről – a budapesti 4-es metró I. szakasz állomásairól – részletesebben az Építészfórum oldalain lehet olvasni:
http://epiteszforum.hu/?q=node/1579