HTML

Új rendszabály

A blog.hu úgy döntött, hogy innentől kezdve „Ebben a blogban csak belépett felhasználók kommentezhetnek”. Nos, nemcsak ebben a blogban, hanem az összesben, amit ők üzemeltetnek. Ez nem az én döntésem volt, nem tiltottam ki senkit, készen kaptam a szabályt. Sajnálom, mert így belterjessé vált a dolog, csak az itt blogolókkal szólhatunk egymáshoz. Állítólag biztonsági szempontokat vettek figyelembe. Persze, bárki, bármilyen néven és címen lehet felhasználó, regisztrálhat egy nicket (akár naponta másikat) és akkortól szabad a pálya. Csakhogy az emberek többsége nem szeret bíbelődni. Összegezve: én kérek elnézést!

akció-reakció

Címkék

Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Na, ki a főnök? – avagy – A krokodil hosszabb-e, mint amilyen zöld?

2008.06.16. 07:36 rokica

Ab Ovo

Tegnap, mint egy tapasztalatlan, a főzési tudományokat éppen első alkalommal elsajátítani próbáló kezdő, ahogy kell, telibe forráztam a kezemet gőzzel. Azonnal térdre borultam volna imához, ha a belém vágó fájdalom nem ragasztott volna a hideg vizet okádó csaphoz, amely egyedüli jótékony segítségként enyhítette ordító kínomat. A jeges nedűt folyattam jó ideig, de a fájdalom épp csak addig enyhült, amíg ki nem húztam a kezem a víz alól, aztán ismét fájt, lüktetetett, ki akart gyulladni.
Most, hogy egy cseppel többet időzöm az emberi szerkezeteknél, jobban elgondolkodtatott a dolog.
Mert ugye, egyszer leforrázom a mancsom. A fájdalom és hőérző receptorok felküldik az agyba az ingert, az reagál rá, intézkedik és megadja a választ. Én meg visítok. Eddig oké. Ám, ha már egyszer visítok, akkor miért nem lehet abbahagyni a mókát, hiszen addigra már tutira tudatosult bennem, hogy balfék voltam, elbaltáztam a dolgot, meg lészen a kellő jutalmam klassz hólyagok formájában. Nem kell tovább jeleznie, rég elkapkodtam a veszélyes helyről. Ám ez csak fáj, lüktet és ég. Miközben nekem baromira nem teszik ez az egész.
Kinek szól hát mindez? Nekem, rókának, vagy annak, akiről azt hiszem, hogy a róka? Aki reggelente fölkel, megmosakszik, fogat mos, mozgatja az alkatrészeit, eszik, iszik, játszik, imádja a kölkőcéjét, kommunikál, olvas, tanul, dolgozik, vagy üvölt?
Ám tudja-e a róka irányítani azt, hogy pl. égetés hatására a szövetei közé ne szaporodjék föl a szövetközti folyadék? A nyirok feszíti az érintett területet, ami egyrészt fájdalmas, másrészt előbb-utóbb óhatatlanul a hólyag megrepedéséhez vezet. Ekkor jönnek a védelmi funkciót ellátó sejtek és teszik a dolgukat. De vajon befolyásolhatom-e én ezt az egészet? De nem ám. Ez tőlem, rókányi akarattól függetlenül zajlik aszerint, ahogy a Nagy Izé elrendeli és irányítja. Mert azt eldönthetem, hogy egyek-e, lenyeljem-e a csokit, vagy a kacsamájat, de hogy aztán azt a falatot megeméssze-e a szervezetem, abba már beleszólásom nincs. Vagy pl. eldönthetem, hogy reggel milyen szappant kenek a képes felemre, vagy milyen szájvízzel öblögetek fogmosás után, de azt már nem dönthetem el, hogy a szervezetem ne egy esetleges allergiás reakcióval zárja le a köztünk zajló eksönt – és még nagyon sokáig sorolhatnám. Bennem zajlik minden és mégsincs hozzá közöm.
Kinek, minek vagyok hát a lakóhelye, akiről/amiről azt hiszem, hogy én vagyok? Tele lehetek öntudattal, dagadhat a mellem a büszkeségtől, vagy elbujdokolhatok a világ végére, sorolhatom, hogy én, én, én – de ki a veszekedett fene ez az "én" tulajdonképpen azon kívül, aki a Nagy Izé részére megszerzi a tápanyagot, oxigént, vizet és alkalmasint biztosítja a szaporodásához, fennmaradásához szükséges dolgokat?

Agyunk diktál

Testünkben minden az agyunk irányítása alatt áll. A központi idegrendszert az agy és a gerincvelő alkotja, a perifériás idegrendszer az ezeken kívül álló idegrendszeri struktúrákat foglalja magában, tehát az idegpályákat, ingerületátvivő rendszereket és anyagokat. Belső szerveink beidegzése és kontrollja is az idegrendszeren keresztül valósul meg, mint ahogyan a vérnyomásunk, a pulzusunk vagy a szöveteink működése, szabályozása is ettől függ.
Ehhez társul a külvilágból bejutott ingerek feldolgozása, ezekre akarva-akaratlan is reagálunk. Mindezek a folyamatok előre gyártott utakon, funkcionális rendszereken keresztül történnek, melyeknek vannak általános jellemvonásai s egyéni jellemzői is. Rendkívül eltérő lehet, hogy ki milyen módon, hogyan, milyen ütemben és sebességgel s milyen mértékben "alkalmazkodik" a környezethez.


2 komment

Címkék: ez mi ez?

A bejegyzés trackback címe:

https://rokica.blog.hu/api/trackback/id/tr53523638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vadkörte · http://puding.blog.hu 2008.06.25. 21:14:27

Ahhoz, hogy ki ez az én én én... szerintem a figyelő leginkább, és nem az, amit lát. Látod a puskát író, verset idéző, kefírt adományozó rokicát, és ez mind semmi, a figyelő marad meg. És ha sorra elveszítik jelentőségüket a hozzád kapcsolódó dolgok, akkor maga a figyelés is könnyedebbé válik, lazul. Ha tetszik ez az előrejelzés, próbálgasd ki. Ehhez főleg az állandóságokat kell megkérdőjelezni az életedben. Ne haragudj, ha túl konkrétra sikerültek ezek a "tanácsok".

rokica · http://rokica.blog.hu/ 2008.06.26. 10:46:49

Dehogy haragszom! Szeretném is kipróbálni mint minden újdonságot - jobban mondva bekukkantani egy még nem ismert világba. A baj csak az, hogy a legkisebb mértékben sem értem. Ha a figyelő számára úgy jó, ha minden jelentéktelen, akkor mi értelme az egésznek (főleg neki)?
süti beállítások módosítása