HTML

Új rendszabály

A blog.hu úgy döntött, hogy innentől kezdve „Ebben a blogban csak belépett felhasználók kommentezhetnek”. Nos, nemcsak ebben a blogban, hanem az összesben, amit ők üzemeltetnek. Ez nem az én döntésem volt, nem tiltottam ki senkit, készen kaptam a szabályt. Sajnálom, mert így belterjessé vált a dolog, csak az itt blogolókkal szólhatunk egymáshoz. Állítólag biztonsági szempontokat vettek figyelembe. Persze, bárki, bármilyen néven és címen lehet felhasználó, regisztrálhat egy nicket (akár naponta másikat) és akkortól szabad a pálya. Csakhogy az emberek többsége nem szeret bíbelődni. Összegezve: én kérek elnézést!

akció-reakció

Címkék

Címkefelhő

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Durran a pezsgő?

2007.06.28. 05:58 rokica

Olyan sok helyen kiáltottam már a panaszomat bele a nagyvilágba. Legutóbb Tóta W. blogjában:

„Jártatok már Budafokon a Törley mauzóleumban? Ha tulajdontisztelő állampolgárok vagytok, nem is járhattatok. Én viszont egy rossz róka vagyok, meg még annál is kíváncsibb. Bemásztam hát a kerítésen. Különösebb fáradságba nem került, mert hatalmas lyukak tátonganak rajta. Porlik a mészkő, meg hát a magyar virtus is adott már neki. Az emlékműbe aztán már szabad volt a bejutás, hiszen ajtónak a nyomát sem láttam.

A Törley-család szecessziós stílusú sírkápolnája a családfő váratlan halála után, 1908–1909. között épült. Az egész építmény kialakítása és elhelyezése azt mutatja, hogy Sacelláry Irén monumentális és pazar emléket szándékozott állítani. A Törley-kastély kertjének legmagasabb pontján álló kétszintes mauzóleum a kápolnából és a kriptából (altemplom) áll. A kápolna bejárata a város felé nyílik. Olaszországi építőmesterek építették az onnan származó kőből. A ma egyszínű, fehér kőhomlokzatú építményt a párkány magasságban körbefutó aranyozás díszítette, mely a ráeső napfénytől csillogva még feltűnőbbé tette az épületet.

A szobrászati munkákat (a felső és alsó szint bejárata melletti reliefet illetve szobrot) Damkó József készítette. A szentély színes boltozata és a kupoladobon körbefutó színes egykori üvegablakok nagy nagy valószínűséggel Róth Miksa műhelyéből származhattak. A mennyezeti festés mára elpusztult, az oldalfalak al secco festése (Krisztus sírbatétele, a feltámadás) igen rossz állapotú. Az altemplomba eltemetett Törley József és felesége, valamint másfél évesen elhunyt kislányuk carrarai fehér márvány szarkofágja "megsérült". Nem az idő vasfoga tett ezt, sokkal inkább véső, balta, bézból ütő, kalapács.

Az igazi titok: vajon hol rejtőznek Törley József a híres budafoki pezsgőgyáros hamvai? A műemlék Törley mauzóleum, mely egykor porait rejtette, az 1950-es évek második felében vandál pusztítást szenvedett. Az altemplomban lévő szarkofágból a csontokat kiszórták és a rokonok értesítése nélkül, a budafoki temetőbe szállították, majd elhantolták. Hogy hová? Nem tudja senki.

A hálás örökösnek viszont azóta sem volt érkezése legalább a mauzóleum rendbehozatalára. Vagy tán kevés a pénze, amit egykori dolgos őse után a mai napig kaszál? Mindenesetre nekem összefut a nyál a szájamban, ha Törley pezsgőről hallok – és köpni támad kedvem.

... Ennyit a porladó ősök emlékéről.”

Most végre úgy tűnik, valaki meghallotta, olvasta, felfigyelt rá és vette a fáradságot utánanézni. Este téma lesz a Fókuszban. Láttam az előzetest, a műsor készítőit éppúgy megdöbbentették a látottak, ahogy engem. Kíváncsian várom a fejleményeket és remélem, végre történik valami. Valami olyasmi, hogy ne csak megállapítsák, hogy tenni kéne már, hanem tegyenek is. Meglehet az is, hogy ismét rémeset tévedek és pusztán újabbat csócsálhatunk a gumicsonton. Én azért reménykedem…

1 komment

Címkék: jártamban keltemben

A bejegyzés trackback címe:

https://rokica.blog.hu/api/trackback/id/tr59107568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rokica · http://rokica.blog.hu/ 2007.07.03. 09:34:10

Semmi sem történt. Miért is vártam mást? Az egész nagyjából olyan végkicsengésű volt, hogy "igen, léteznek ilyenek, nem egyedi eset". No und?
... Emiatt ugyan nem fognak a gínpíszesek lógni a Lánchídon.
süti beállítások módosítása